Dagboek: waarde toekennen aan tijd, kennis en energie

Dagboek: waarde toekennen aan tijd, kennis en energie

If you don’t value your time, knowledge and energy… why would you expect anyone else to?

Deze quote/gedachtenspinsels kwam ik ooit tegen op internet en op de een of andere manier heeft deze zin me aan het denken gezet. En toevallig (bestaat toeval überhaupt? 🤔) had ik zaterdag een soort ‘filosofisch’ gesprek over het verschil dat bestaat tussen de waarde die je aan jezelf toekent en de waarde die anderen jou toekennen.

”Beste Apple, kan ik later mijn iPhone X betalen?”

Ik vergeleek het toen met marketing en luxe producten. En ik nam Apple als voorbeeld. Ja, ja, zoals velen… maar het verhaal rondom Apple is veelzeggender dan je denkt.

Het is geen geheim, Apple verkoopt zijn producten voor veel meer geld dan zijn concurrenten. Per stuk en onderdeel dat je koopt met de naam van Apple erop, betaal je simpelweg meer. De prijs staat overal vast en goedkoper krijgen of onderhandelen om het laatste van het laatste te krijgen voor minder, zit er gewoon NIET in.

Als ik kijk naar de cijfers van Apple de laatste jaren zie ik dat – hoewel het bedrijf meer vraagt dan de rest – het toch aan de top zet qua omzet. Niemand die zegt tegen Apple ‘Je bent te duur, kan je zakken?’  Of vraagt: ‘Kan ik later betalen?’. Legitieme vragen, zou je kunnen zeggen. Maar onderhandelen doet men niet. Je zegt niet ‘Ik ga vergelijken en laat het je weten!’ Of je koopt, of je laat het zitten want… Je bent de doelgroep. Of je bent het niet. En dat geldt voor luxe bedrijven als Gucci, Lancaster, Marco Polo, Chanel, Dior, Versace… Maar ook voor minder luxere bedrijven als Primark, C&A, Hema, Zeeman. Een gevoel van ‘waar ik koopt dat definieert wie ik ben’, is sociologisch normaal.

Bedrijven als Apple kennen een waarde toe aan tijd, kennis, energie en vooral hun product en imago en laten zich niet kennen omdat een bepaalde doelgroep hun producten niet koopt. Ze hebben hun doelgroep gekozen. En hoewel het een bekend verhaal is, kunnen we er allemaal van leren. Als persoon en ook als ondernemer. Want het ligt aan onszelf om een waarde toe te kennis aan onze tijd, kennis, energie, product en imago! En deze waarde te blijven hanteren. Wat makkelijker gezegd is dan gedaan maar niet per definitie onmogelijk.

Twijfel niet over je waarde

Als persoon of zzper/ondernemer hebben we een bepaalde waarde. Onze tijd, kennis en energie is ook wat waard. Het geldt dus eigenlijk precies hetzelfde dan voor Apple. Alleen, net als voor Apple is jouw doelgroep essentieel om je ‘marketing’ goed in te zetten. Letterlijk in het geval van een zzper/ondernemer. Figuurlijk in het geval van een persoon. Als ik het leven over mocht doen

Figuurlijk als een persoon:

Afhankelijk van met wie je je omringt, maak je het voor jezelf makkelijker en bepaal je wat je in het leven wilt bereiken. Bijvoorbeeld. Als je graag piloot wilt worden maar je brengt alleen tijd door met mensen die geen rijbewijs hebben en bang zijn voor in een auto te stappen, is de kans klein dat je genoeg ruimte voor jezelf creëert om te gaan racen met een Formule 1 auto. Als je daarentegen omringd bent met mensen die een passie voor auto’s hebben, is de kans groter dan je binnen 1 jaar bij Zandvoort bent met hen om te kijken naar autoracen.

Een ander voorbeeld. Als je houdt van zingen maar zodra je begint een liedje te zingen, gaan mensen in je omgeving weg, doen hun handen op hun oren of doen een grimas met hun gezicht is de kans groot dat je uiteindelijk gaat stoppen. Als je daarentegen begint te zingen en mensen in je omgeving mee gaan zingen, gaan voorstellen een band samen te doen of samen zanglessen te gaan nemen om te kijken of jullie ooit zangers kunnen worden, is de kans groot dat je langer blijft zingen.

De waarde die een ander toekent aan jouw kwaliteiten zijn niet bepalend voor hoe kwalitatief je daadwerkelijk bent, maar voor of je genoeg vertrouwen ontwikkelt in jouw eigen kunnen.

Letterlijk als ZZP’er :

Net als ‘figuurlijk’ zijn er een aantal factoren die meespelen en zorgen ervoor dat een zzper wel kan twijfelen aan zijn tarieven en waarde. Ik denk dat het grotendeels komt door 2 belangrijke factoren: de omgeving en de rechtsvorm. en die factoren zijn de aanleiding naar meer twijfels. Ik geef graag een paar voorbeelden:

  • Omgeving

Als er niet genoeg mensen (bekenden en onbekenden) om je heen zijn, die je zeggen dat je waarde hebt, kan de twijfels toeslaan. Misschien krijg je dan last, net als ik vertelde in een vorige blog, van het oplichter-syndroom. Het hoeft in zo’n situatie maar 1 of 2 personen te zijn die je zeggen dat je te duur bent terwijl je net niet genoeg klanten hebt, en dan gaat de twijfel toeslaan over je waarde. En je tarieven.

  • Emoties komen in het spel

Mensen durven wel eens te vragen naar korting, of ze het voor elkaar krijgen of niet. Het is bijna iets menselijks. En sommige hebben dat beter onder de knie dan anderen. Het probleem is dat aangezien de zzper de eindbeslisser is, gaan zijn emoties vaak meespelen in de beslissing om het te doen of niet. Dat is het nadeel van de rechtsvorm en zelf de verkoper zijn van je eigen product.

In een groot bedrijf kan de eindbeslisser zover weg liggen van de persoon die de korting vraagt dat het onderhandelingsproces veel moeilijker plaats kan vinden. Er zijn beslissingen vooraf gemaakt over waar en hoeveel en de verkoper, die niet de eindbeslisser is, mag en doet geen toespraak daarover doen. In zo’n situatie komt er weinig tot geen emotie bij kijken voor de verkoper. Dat je koopt of niet maakt het voor de verkoper weinig verschil die dan waarschijnlijk denkt dat er meer vissen in het water zijn.

  • Gevoelsmatig

Kritiek op een groot bedrijf is ook schadelijk maar vaak kan de persoon ontslagen worden en het bedrijf doorgaan. Zoals het toen gebeurde met Jobbird en het slechte marketinggrap over stewardessen. Zie mijn blog daarover ter herinnering. Wat ze ook vaak doen, is met zijn allen het probleem aan te pakken en we weten het al: 2 hoofden zijn beter dan 1. Laat staan meerderen.

Een kritiek op een onderneming wordt vaak ervaren als een kritiek op een persoon. Een zzper is immers degene die het werkt uitvoert of ervoor zorgt dat het uitgevoerd wordt. Het kan dus heel snel slecht uitpakken als een kritiek wordt geformuleerd. Persoonlijk omdat de zzper kan dan gaan twijfelen over zijn vakkundigheid. Maar ook zakelijk want het kan een direct negatief effect hebben op het ontwikkelen of stagneren van zijn klandizie.

Heb je wel eens geprobeerd je tarieven op een sociale media te bespreken? Dan merk je heel snel dat je uiteenlopende antwoorden kan krijgen. En dat je best lage tarieven tegenkomt. Vaak onderaan de aanschafprijs/bruto prijs. Of je leest weleens (negatieve) reacties over duurdere diensten die door ‘concurrenten’ aangeboden worden.

En als we eerlijk kijken naar de omstandigheden, komt dat laatste vaak voor. Op basis van het voorbeeld van Apple kan ik alleen concluderen dat, al zouden ze dat willen, ze (nog) niet in de doelgroep vallen van je concurrent. De doelgroep van mensen die  belangrijker vinden in zichzelf investeren dan het geld zelf. En meer waarde aan kennis toekennen.

Ik zeg het eerlijk:

Als zzper vind ik deze doelgroep ook aantrekkelijk. Je hebt dan duidelijk minder financiële kopzorgen aan als zzper. De onderhandeling gaat meer over de inhoud dan de vorm. Ze zijn gemotiveerd en verwachten veel voor hun geld. Dat verplicht mij dan ook als marketingstrateeg en NLP coach om scherp te blijven en het beste uit mezelf te halen en te geven.  Het is een investering die ze uiteindelijk dubbel en dwars terug willen verdienen. En dat lukt ze meestal ook.

Alleen vind ik de andere doelgroep ook interessant. Ik ben dan benieuwd of ze het toch waar gaan maken met begeleiding, met de meerwaarde, vakkennis, ervaringsdeskundigheid van een specialist. Daarom zet ik me ook graag in door te gaan vloggen over het thema en mijn kwetsbaarheid te laten zien. Want ook voor mij is het soms moeilijk om mijn omgeving niet te veel invloed te laten hebben over mijn beslissingen. Een dagelijkse strijd dat ik graag deel in mijn vlogs om anderen te inspireren.

Ik ben benieuwd of je zelf andere gedachten over hebt en hoe je het zelf ervaart. 

Laat je een reactie achter? 

Scroll onderaan dit bericht en deel je mening!

Ik heb een droom! Maar…

Als je een droom hebt die je graag wilt volgen en het lijkt moeilijk omdat je omgeving het maar niks vindt, je je onzeker voelt over jezelf, over welke eerste stap je moet maken of omdat je bang bent voor de consequenties, dan kun je opgeven… of alle zeilen bijzetten om het toch te bereiken. Net als ik heb gedaan. En als je motivatie of hulp zoekt, help ik je daar graag mee.

Want ik weet als geen ander dat het niet makkelijk is om genoeg in jezelf en je dromen te geloven wanneer bovenstaande zich afspeelt. En inmiddels heb ik kunnen ervaren –  en vele van mijn klanten ook – dat het meer dan zeker de moeite waard is om de eerste stap te maken!

Kan je inspiratie goed gebruiken?

Volg mijn persoonlijke Youtube kanaal ‘Onafhankelijkerworden – Voel je vrij’! Daarop stel ik me kwetsbaar, praat ik over mijn eigen angsten, tegenslagen, overwinningen, geef ik tips, advies en ook inzicht in mijn activiteiten, als voorbeeld. Want mijn doel is om mensen net als jou te inspireren.

Hieronder vind je een aantal hulpmiddelen. Doe er je voordeel mee.

Mijn  boek ‘Voel je vrij’ lezen?
Boek Voel je vrij

     Klik op de foto om jouw persoonlijke boek ‘Voel je vrij’ te bestellen!

In mijn boek reik ik je middelen aan om je te helpen aan je toekomst te werken en je eigen pad te bewandelen naar een succesvoller leven!

Mijn boek is een handleiding naar meer financiële vrijheid met als uiteindelijke doel dat je je ‘Dromen kunt volgen of najagen’.

Bestel het dan hier! Je kunt mij ook volgen op Facebook  of Instagram.

Eerst een voorproefje van mijn boek ontvangen?

Schrijf je hieronder in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan een voorproefje van mijn boek! Je kunt je te allen tijde weer uitschrijven na ontvangst.

Belangrijk: als je geen mail van mij ontvangt, check dan je ‘Reclame/Promotions’ tab of je spamfolder!

Zou je extra inspiratie goed kunnen gebruiken?

Naast mijn vlog, heb ik samengewerkt aan het ontwikkelen van het Youtube kanaal Financiële Vrijheid TV . Daarop zijn er verhalen van mensen die, ondanks tegenslagen, hun dromen volgen.

Samen met mijn dochter Katlyne– 14 jaar – heb ik de website International Women On A Mission gelanceerd. Daarop vind je verhalen van vrouwen die, ondanks hun omgeving, gezondheid, moederschap of angst, hun dromen zijn gaan volgen.

Werken aan je financiële onafhankelijkheid met een stok achter de deur? 

Heb je al genoeg inspiratie gehad uit verschillende bronnen maar is er nog steeds iets dat in de weg staat?

Voel je je klaar voor om de volgende stappen op weg naar emotionele en financiële onafhankelijkheid te maken, maar durf je het niet alleen? Weet je precies wat je wilt maar weet je niet hoe je het moet aanpakken en zou je graag een professionele coach naar je idee willen laten kijken? Vind je het nog steeds eng om de eerste stap te maken omdat je financiën niet op orde zijn of je niet kunnen helpen?

Vraag dan een Strategiegesprek aan, zodat we kunnen bekijken hoe ik jou kan helpen met het verwezenlijken van je dromen. Tijdens dit gesprek gaan we CONCREET samen kijken naar je dromen, ze definiëren en een begin maken aan het stellen van je doelen, op een manier dat bij jou past.

 

Meer lezen van mijn dagboek?

Dagboek: hoe visualisatie voor mij werkt

Je hebt er vast vaak over gehoord: visualiseren kan je helpen je doelen te bereiken. Wat mij betreft, gaan (in mijn gedachte) visualiseren en de ‘Law

Dagboek: een nieuw idee voor boetes

Onder het mom van dat we allemaal veilig moeten zijn, worden nieuwe boetes bedacht en in gang gezet. Onder het mom van ‘geen tijd’, ‘geen

Nieuwe formule Dagboek Ketty

Nieuwe formule maandag 3 juni 2019 Je bent zeker nieuwsgierig naar wat ik bedoel met ”nieuwe formule”! Zoals je misschien hebt gemerkt, heb ik

Dagboek: mijn kracht is nooit opgeven

‘Nooit opgeven’ is mijn motto. Ik deelde deze foto op 27 april 2018 vorig jaar en kan het niet laten om meer dan een jaar later stil te staan b

Dagboek vrijdag 19 oktober over investeren in vastgoed en armoede

Investeren in vastgoed en armoede Toen mijn boek ‘Voel je vrij‘ uitkwam vorig jaar kreeg ik de vraag of het het goede moment was om te invester

Dagboek investeren op de vastgoedmarkt

  Toen mijn boek ‘Voel je vrij’ uitkwam vorig jaar kreeg ik de vraag of het het goede moment was om te investeren op de vastgoedmarkt, met

Dagboek donderdag 11 oktober over de EZVN award en mijn missie

Mijn missie en de EZVN Award Vorige week, vandaag precies 1 week geleden, mocht ik pitchen voor een jury van specialisten voor de EZVN Award (Award van de

Dagboek Ketty Lollia maandag 8 oktober over mijn dochter en Starbucks

Over merkbeleving: klanten kopen niet enkel een product, maar ook een gevoel Mijn dochter maakt hier reclame voor @starbucks.netherlands, ondanks het feit

Dagboek Ketty Lollia woensdag 5 september 2018 over thuisblijvende moeders

Wat is er mis met de thuisblijvende moeders? Laat ik maar beginnen met een beschaafd antwoord ‘Er is helemaal niks mis met de thuisblijvende moeders

Dagboek Ketty Lollia woensdag 22 augustus 2018 over stem en poëzie

Mijn Stem   Het zoeken naar mijn stem is een dagelijkse taak. Sommige dagen lukt het beter dan anderen. Andere dagen vergeet ik wel eens dat ik een ei

Scroll naar beneden om mijn webshop te bezoeken!

 

 

 

Over de auteur

Ketty Lollia administrator

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wil je werken aan je financiële vrijheid? Bezoek de webwinkel of vraag een strategiegesprek aan! Sluiten